Kúpele v novovekých časoch
Novoveké časy nám prinášajú bohaté množstvo kníh
a zdrojov o našich dnešných slovenských kúpeľoch, vrátane Dudiniec. Najstaršia
písomná zmienka o dudinských prírodných minerálnych prameňoch pochádza od
Juraja Wernhera z roku 1551, ktorý uvádza vo svojom diele O podivuhodných
vodách Uhorska:
"Nie veľmi ďaleko od nej je zasa iná kyselka
(prameň v Slatine).
A blízko nej je prameň (minerálny prameň v Dudinciach),
ktorý chrlí vodu na spôsob kopca a stále svoj výtok mení. Voda tohto
prameňa skutočne hneď, ako vyteká, ukladá kameň. Tak sa stáva, že vzrastá tá
strana, kde sa voda dlhšie vylieva, a potom je nútená vytekať na tú
stranu, ktorá je nižšie. A toto sa deje akoby na spôsob kolového tanca po
celom okraji prameňa."
Po Turkoch v 16. storočí prichádzajú do Dudiniec v 18. storočí zástupy bedárov, postihnutých ťažkými kožnými, črevnými a očnými chorobami, ale hlavne lámkou – reumou. Chýry o zázračných účinkoch dudinskej vody prenikli do celého kraja a aj do zahraničia, a preto sem prichádzali pacienti na kárach alebo vozoch, ktoré boli ťahané koňmi zo Sliezska, Poľska, Ruska a celkovo z habsburského mocnárstva.
Dudince sa v súvislosti s minerálnou vodou prvýkrát spomínajú v diele Liečivé pramene Rakúskej monarchie z roku 1777. Autor tohto diela, profesor pôrodníctva Heinrich Johann von Crantz ich uvádza ako "teplé liečivé pramene Gyogy."
Vo vtedajšom Uhorsku sa termálnymi
prameňmi zaoberal aj polyhistor Matej Bel,
konkrétne v diele Historické
a zemepisné poznatky o severnom Uhorsku z roku 1742, kde
spomína aj "Obdivuhodné vody Hontu." Matej Bel opisuje termálne vody
v Santovke a v Dudinciach. O Dudinciach, bohužiaľ, hovorí,
že boli v tom čase veľmi zanedbané. Spomína akúsi jaskyňu vyrytú
v travertíne, v ktorej sa nachádzala jama, do ktorej boli sústredené
všetky vody z termálnych prameňov vytekajúce zo stien skaly a spríjemňovali
kúpanie sa.
"Rovnako príjemné boli aj vody vytekajúce z jaskyne na voľné
priestranstvo, kde však boli vystavené nepriazni počasia. Navštevovali ich
nielen jednoduchí ľudia, ale aj urodzenejší, fajnovejší, keď boli časy
príhodné, alebo ich na to nútila dáka choroba."



Subjektívny názor Mateja Bela?
Bel uprednostňuje Santovku pred Dudincami. Zatiaľ čo kyselka v Santovke povzbudzuje žalúdok, tak dudinské vody ho sťahujú a dráždia mechúr, mali teda podľa neho močopudné účinky. Ďalej píše, že by bolo vhodné, aby obe lokácie boli upravené tak, aby návštevník bol chránený pred nepriaznivým počasím.
Napriek faktu, že sa o kúpele nemal kto starať, tak pospolitý ľud využíval práve pramene či v travertíne vyhĺbené jamy na namáčanie konopí, ale aj na liečbu chorých, reumatizmom postihnutých údov a dny.
Zaujímavo opisuje dudinské pramene aj Ján Čaplovič, zakladateľ slovenskej etnografie, vo svojom diele Archiv des Königreichs Ungern I, kde opisuje Gyügy. Hovorí o dedine, v blízkosti ktorej je tiež kyselka, ktorá môže byť asi 5 sáhov hlboká, ale svojou hĺbkou sa nevyrovná Szlatnyi. Jej kvalita nie je rovnaká. Pri Gyügoch je niekoľko ďalších prameňov obsahujúcich sírovodík a majú prívod a odtok vody podobne ako v Szántó. Na úpätí jedného kopca sú tri také pramene a dolu priliehajúcej rieke tiež tri. Voda vytekajúca z týchto prameňov tvorí niekoľko bazénov, ktoré sa používajú na praženie konope. V ostatných prameňoch si ľudia trpiaci reumou alebo dnou kúpu nohy. Na susedné kríky vešajú najrôznejšie handry z jemného plátna, látky a tak ďalej.
Jozef Török spomína vo svojej práci obyvateľov susedných dedín, ktorí sem už od nepamäti putovali, aby sa zbavili svojich problémov, najmä v piatok pred poslednou štvrťou mesiaca, pretože si poverčivo mysleli, že vtedy má voda najväčšiu liečivú silu.
Ako Čaplovič, tak aj Török píše, že ľudia vešajú okolo prameňov rôzne kusy oblečenia, handry, šály a stuhy.
Jedna z kľúčových prác bola aj práca profesora štiavnickej banskej akadémie Jána Peťku. Približne okolo roku 1890 prišli skúmať dudinské pramene odborníci viedenského zemepisného ústavu a po nich aj pracovníci Banského geologického ústavu. Práve Peťkova práca ovplyvnila výskum a slúžila viedenským odborníkom ako skvelý podklad. Po výskume sa na úprave prameňov až do začiatku 20. storočia nič nedialo. Podľa svedectva A. von Härdtla z roku 1862, kedy pramene boli pod správou kniežaťa Coburga, neexistoval pre Dudince ani jeden kúpeľný ústav. Ľudia si bežne nosili liečivú vodu domov na kúpanie, poprípade sa kúpali v provizórnych travertínových jamách.

Dudinské pramene
Po prvýkrát v histórii menuje dudinské pramene Jozef Török vo svojej diplomovej práci z roku 1848. Zo 14 minerálnych prameňov vyvierajúcich na ľavom brehu rieky Selmecz menuje tri pramene: Smradľavý prameň, Hostečný prameň a Hlavný prameň. Čitateľ práce sa dozvie aj teplotu ich vyvierajúcej vody.
Cisárska voda - povesť alebo legenda?
S minerálnymi vodami sa spája ešte jedna povesť a to o "Cisárskej vode." Podľa Krajčíka kúpele navštívila aj manželka cisára Františka Jozefa I., cisárovná Alžbeta. Ako pacientka, ktorá hľadala fyzickú kondíciu a duševnú vyrovnanosť, strávila v kúpeľoch krátky čas. Vtedajší majiteľ kúpeľov, gróf Hugo Oberndorf, nechal vysadiť na jej počesť aleju, ovocný sad na západnom brehu Gestenca. Gróf poveril určitého miestneho lekárnika vytvoriť unikátny nápoj, ktorý mal v sebe práve najväčšie bohatstvo Dudiniec, vrátane miestneho vína. Tento "osviežujúci nápoj" sa cisárovnej tak zapáčil, že aj po jej odchode si objednávala tento nápoj až na viedenský dvor ich sídla – Schönbrunn. V dnešnej dobe neexistuje žiadny dôkaz o takomto nápoji, nezachoval sa ani recept a nevieme ani o identite lekárnika.
pozadie: František Jozef I. a jeho manželka Alžbeta Bavorská (Sissi)
Začiatok 20. storočia prináša kúpeľom základy. Ešte v roku 1892 získal venom gróf Hugo Oberndorff majetok jeho manželky Vilmy Migazzi v blízkej osade Kráľovičová. Obaja mali silný vzťah s prírodou a prírodnými úkazmi, vrátane dudinských termálnych vôd. Oberndorff predložil žiadosť o povolenie využívať dudinské pramene aj ministerstvu poľnohospodárstva, kedy Banskobystrický banský kapitanát vydal 28. júla 1894 rozhodnutie, ktorým ustanovil vonkajšie a vnútorné hranice ochranného pásma v okolí prameňov.
V roku 1900 vybudoval gróf Oberndorff prvý nekrytý a neohradený bazén (4x8 metra) pre svoju rodinu a blízkych priateľov na Merovskom kameni.O sedem-osem rokov neskôr nechal vybudovať aj druhý, podobný, bazén neďaleko dnešného kúpaliska. Tento bazén slúžil aj pre širokú verejnosť, ktorá ho mohla využívať za poplatok. Neskôr pridal drevený domček s kabínkami pre vane.
V roku 1907 sa nájomcom kúpeľov stal Filip Gutmann, ktorý zväčšil kúpele o ďalší bazén a dve kabínky, ale aj o bohatší kultúrny a spoločenský život a celé kúpele boli určené pre verejnosť. Slávnostné otvorenie sa uskutočnilo 21. mája 1909, na ktorom sa zúčastnil aj hlavný župan Hontianskej župy Júllius Lits. "Kúpeľné sezóna trvala od prvého júna do konca augusta. Jedno kúpanie so zapožičaním úboru stálo vtedy 50 halierov. Dudinčania sa v ňom mohli kúpať zadarmo."
Po smrti Filipa Gutmanna sa kúpeľov ujal budapeštiansky továrnik Kálman Brázay uzavretím zmluvy s grófom Oberndorffom na dobu 51 rokov, no priniesol kúpeľom značný úpadok. Svoje úsilie nedal do kúpeľnej liečby, ale do predaja liečivej minerálnej vody.




Gróf Hugo Wilderich Johan Leopold Maria Fortunátus von Oberndorff sa považuje sa zakladateľa kúpeľov v Dudinciach.
Predaj liečivej vody
Prvýkrát spomína v roku 1887 štiavnický lekár Štefan Boleman predaj liečivej vody. Ľudovít Szent Katolnay-Čech spomína v roku 1894, že ľudia si mohli bežne kupovať túto vodu v obchodoch, ba dokonca ju lekári z Hontu predpisovali proti žalúdočným problémom či hemoroidom. Postupom času sa voda plnila do jedno/dvojlitrových fliaš uzatvorenými korkovými zátkami. Na fľašiach sa nachádzali etikety s maďarským nápisom: "Gyügyi gyógy és borvíz", v preklade "Dudinská liečivá stolová voda." Filip Gutmann nechal zhotoviť drevený prístrešok nad prameňom, kde sa čapovala voda do fliaš. Vodu rozvážali po celej monarchii furmani a to na vozoch, ktoré boli vystlané slamou. Expedícia fliaš do zahraničia bola uskutočnená loďami z dunajského prístavu v meste Komárno. Cieľovými destináciami bol napríklad Egypt či Amerika.
Brat Františka Jozefa I., arcivojvoda Maximilián, zasadol na mexický trón a vraj si dal posielať až do Mexika túto minerálnu vodu. Nemohol chýbať ani reklamný názov, ktorý znel: "Dudinská liečivá voda, kráľovná minerálnych stolových vôd," samozrejme v maďarčine. Plnenie fliaš prebiehalo aj za už spomenutého Kálmana Brázaya.
"Za pol litra vody sa platilo 40 halierov a liter stál 70 halierov. Fľaše plnili obyčajne dvaja ľudia. Denne naplnili 600 až 1000 fliaš, podľa toho, ako vyžadovala potreba. Fľaše napĺňali každý druhý deň z dôvodu veľkého množstva plynu, ktorý spôsoboval plničom prudké zápaly očných spojiviek."
Dudinská liečivá vodá. V tom nemôže byť problém...
V roku 1924 úplne zaniklo plnenie dudinskej liečivej vody v dôsledku zlých expedičných podmienok a nedostatku hrubostenných fliaš. Voda behom transportu zamrzla a tým trhala tenkostenné fľaše.


Počas 1. svetovej vojny boli kúpele zanedbávané, neudržiavané. V roku 1918 sa gróf Hugo Oberndorff rozhodol kúpele predať a nájom prameňov pripadol v roku 1921 Júliusovi Untenbergovi.